Lappenscene_SWAG

Foto is van de stichting Parels voor de Zwijnen met het project: CatWalk

Innovatieve projecten 2019

Onderzoek

• Hoogleraar dr. G.J. Blauw is m.i.v. november 2012 t/m november 2022 benoemd op de bijzondere leerstoel Interne Geneeskunde, in het bijzonder ouderengeneeskunde, gevestigd bij het LUMC.
  • Stichting VUmc Amsterdam ontvangt een bijdrage voor het onderzoek naar de kosteneffectiviteit van FindMyApps.
  • Academisch Medisch Centrum Amsterdam ontving in 2017 een bijdrage voor hun project: ‘Onderzoekconsortium interculturele ouderengeneeskunde’, welke samen met co-financier Stichting Gezondheidszorg Spaarneland is verstrekt. Dit project is niet doorgegaan i.v.m. de sluiting van het Slotervaart ziekenhuis, waar het onderzoek zou plaatsvinden. Het bedrag is teruggestort.

Hardware

• Stichting Amstelring Groep ontvangt een bijdrage voor de aanschaf van een elektrische Duo-fiets voor dagbesteding Schuilhoeve in Badhoevedorp.
  • Stichting Geheugenkoor Alkmaar ontvangt een bijdrage voor de aanschaf van ritmische instrumenten.

Zorg & Welzijn

• Stichting Stem in de Stad heeft voor het aanloopcentrum de toezegging voor een bijdrage in de komende drie jaren (2018, 2019 en 2020) ontvangen. Veel Haarlemmers die een steuntje in de rug nodig hebben, maken dankbaar gebruik van deze voorziening die merendeel door vrijwilligers wordt gerund. De kerstmaaltijd voor bezoekers van het aanloopcentrum is ook mogelijk gemaakt dankzij de bijdrage van de Bavo stichting.
  • Stichting WIJ Heemstede ontvangt een bijdrage voor hun project: ‘Oud Geleerd Jong Gedaan’ 2019-2020. Het opzetten van interactieve lezingen van ouderen voor jongeren.
  • Werkgroep Rooseveldweek 2020 ontvangt een bijdrage voor de vakantie week voor ouderen die door ziekte en/of beperkingen niet zelfstandig een vakantie kunnen organiseren.
  • Stichting Sint Jacob ontvangt een bijdrage voor de organisatie van de ‘week van de smaak’
  • Stichting Bedtime Stories ontvangt voor de laatste keer een bijdrage voor de voorleessessies die nu plaats vinden in het Spaame Gasthuis.
  • Stichting Vier het Leven ontvangt een bijdrage voor het organiseren en faciliteren van sociale uitjes van ouderen in Kennemerland.
  • Stichting Oud Geleerd Jong Gedaan ontvangt voor 2019 na een positieve evaluatie de bijdrage voor hun project waarin student-docenten colleges geven aan senioren zodat generaties worden verbonden en kennis wordt gedeeld.
  • Stichting Nationaal Ouderenfonds ontvangt een bijdrage voor de stranduitjes van ouderen in Kennemerland.
  • Stichting Kunst & Cultuur Assen ontvangt een bijdrage voor hun project: Gekleurd Grijs.
  • Stichting Allegoeds Lunteren ontvangt een bijdrage om ‘Zorgvakanties voor eenzame ouderen met een intensieve zorgvraag en mantelzorgers’ mogelijk te maken.
  • Stichting Amstelring ontvangt een bijdrage voor de ‘Dag van de Mantelzorg’
  • Vitalis WoonZorg Groep Eindhoven ontvangt een bijdrage voor hun innovatieve project: ‘Bouwjaar Blits’ om tijdens de Dutch design week de wijkbewoners van Vitalis een podium te bieden.
  • Stichting Ouderen Fonds kunnen 216 ouderen laten genieten van de stranduitjes in Kennemerland.
  • Stichting Nu of Nooit ontvangt een bijdrage voor een ontspannend dagje uit voor veelal ouderen die in het nabije of verre verleden getraumatiseerd zijn, begeleid door studenten van het Candea College in Duiven.
  • Stichting Vier het Leven ontvangt een bijdrage voor het organiseren en faciliteren van sociaal culturele uitjes in Kennemerland.

Dienstverlening

• Stichting Senioren Web Haarlem ontvangt een bijdrage om voor ouderen de gelegenheid te bieden vragen te stellen over digitale onderwerpen zoals: ‘Mijn Overheid’.
  • Stichting Nu of Nooit ontvangt een bijdrage voor het organiseren van een vaartocht voor ouderen die in het nabije of verre verleden getraumatiseerd zijn, begeleid door studenten van het Candea College in Duiven.

Muziek/Kunst

• Kennermer Jeugdorkest Haarlem ontvangt een bijdrage voor vrijkaartjes voor hun voorjaars- en najaar concert 2019 voor ouderen uit tehuizen in het kader van ‘Jong ontmoet Oud’.
  • Stichting Inloophuis Kennemerland ontvangt een bijdrage voor hun projecten: ‘Koor en Expressieve expressie’.
  • Stichting Haarlem Effect ontvangt een bijdrage voor hun project: ‘Tostietje met.. ..do you remember?’. Een initiatief van Dagcentrum Stadshart in samenwerking met Kennemerhart en het project Gouden Boeken.
  • Stichting ZorgBalans Haarlem ontvangt voor het Ontmoeting Centrum Bloemendaal een bijdrage voor hun project:’All that Swing’, voor mensen met een haperend brein.
  • Stichting Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem ontvangt een bijdrage voor Kerst bij iedereen: ‘De Grote Kerstrevue’ voor ouderen wonende in verzorgingscentra.
  • Stichting Vrienden van Opella Ede ontvangt een bijdrage voor hun project: Muziek Verbindt! Jong en Oud(er)koor. Kinderen van een lokale school zingen samen met bewoners in diverse woonzorgcentra.
  • Stichting Amstelring Groep ontvangt een bijdrage voor een serie danslessen voor ouderen met niet aangeboren hersenletsel of dementie die de dagbestedingen van de Amstelring bezoeken.

Meerjarig

• Stichting Stem in de Stad heeft voor het aanloopcentrum de toezegging voor een bijdrage in de komende drie jaren (2018, 2019 en 2020) ontvangen. Veel Haarlemmers die een steuntje in de rug nodig hebben, maken dankbaar gebruik van deze voorziening die merendeel door vrijwilligers wordt gerund. De kerstmaaltjjd voor bezoekers van het aanloopcentrum is ook mogelijk gemaakt dankzij de bijdrage van de Bavo stichting.
  • Vereniging De Modestraat Buikslotermeerplein Amsterdam ontvangt voor drie jaar een bijdrage, 2018 t/m 2020. Project: ‘Sweet70’ richt zich op geïsoleerde, eenzame en kwetsbare ouderen van 70+, wonend in en om de buurten Buiksloot en Nieuwendam in Amsterdam Noord. Het opzetten van een sociaal netwerk en het bieden van sociale activiteiten vanuit de culturele, creatieve en kunstzinnige sector als hulpbron voor contacten is de doelstelling van het project.

Buitenland

• Dit jaar zijn geen projecten uit het buitenland toegekend.

Steunfonds

Stichting Organisatie evenementen in Teuge ontvangt een bijdrage voor de kunst- en cultuurroute voor ouderen, Oranjevereniging Juliana krijgen een bijdrage voor de activiteiten voor ouderen op Koningsdag, Stem in de Stad ontvangt een bijdrage voor de december activiteiten, Stichting Jutters Geluk kan weer een eindejaar uitje organiseren voor vrijwilligers die het hele jaar door met mensen met Alzheimer en psychische beperkingen wandelen, Stichting ZorgBaIans Haarlem ontvangt voor de dagcentra Bloemenstroom en Zandstroom een bijdrage voor hun kerst activiteiten, Nationaal Ouderen Fonds voor de kerstdiners voor eenzame ouderen in de regio Kennemerland, De Pauwehof Heemstede voor het kerstbuffet voor de vrijwilligers, Stichting Sint Jacob kan voor alle bewoners en mantelzorgers een kerstlunch en/of kerstdiner organiseren en Stichting WIJ Heemstede ontvangt ook weer een bijdragen voor de kerst en eindejaar activiteiten.

Reacties zijn gesloten.